شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چه ريسك هايي در زندگي و كسب و كار داريم

سفر به تركمن صحرا

۳۶ بازديد

 تركمن صحرا

در شمال شرقي كشور ايران ، يك منطقۀ سر سبز و وسيعي به نام تركمن صحرا وجود دارد . اين منطقه داراي مردماني خونگرم و مهمان نواز و اصيل از نژاد تركمن مي باشند.

تركمن صحرا از شمال با تركمستان هم مرز و از جنوب با كوهپايه هاي البرز و از غرب به درياي خزر و از شرق به خراسان شمالي نزديك است.

تركمن صحرا داراي قدمت بالايي مي باشد.

تركمن صحرا علاوه بر ايران ، بخش هاييش هم در بعضي كشورها مي باشد . چون وسعت بالايي دارد. آن كشور ها ، تركنستان ، افغانستان  و تاجيكستان  و ازبكستان مي باشد .

اين منطقه به خاطر وسعت زيادش داراي جاذبه ها و زيبايي هاي بسياري است . از جمله برج آجري ، مقبرۀ خالد نبي ، قبرستان سنگي و سرسبزي آن منطقه زيبا.

برج گنبد قابوس

از بلندترين برج آجري جهان  كه در تركمن صحرا قرار دارد مي توان گنبد قابوس را نام برد كه در شهر گنبد كاووس مي باشد  و اين برج داراي ارتفاع 15 متر مي باشد و با در نظر گرفتن پي، 72 متر است . در اين برج آرامگاه شخصي به نام كاووس بن وشمگير مي باشد

گورستان و زيارتگاه خالد نبي

زيارتگاه خالد نبي بر روي قلۀ كوه گوگجه داغ مي باشد و در قسمت شمال شرق شهر گنبد كاووس اين قبرستان قرار دارد . براي رفتن به اين گورستان بايد از كلاله و تمرقره قوزي رفت .

همچنين گورستان بزرگي كه داراي 600 قبر مي باشد و در نزديكي مقبرۀ خالد نبي قرار دارد و اين منطقه گردشگران بسياري را به سمت خود كشانده است و بعضي از آن ها ارتفاع 2 متر دارند . قدمت اين گورستان هزار سال است .

هزار دره

يك منطقه بسيار جذاب وزيبا و عجيب و اسرار آميز به نام هزار دره وجود دارد كه داراي تپه هاي سر سبز و دشت هاي زيبا و پهناور مي باشد . در هزار دره تا چشم كار مي كند همه جا سرسبزي و كوه و دره هاي زيبا است . در اين دره 17 قله وجود دارد .

آق قلعه

يك پل آجري تاريخي كه در آق قلا يا نام ديگرش آق قلعه مي باشد ، وجود دارد . اين شهر در منطقۀ تركمن صحرا است .اين پل بر روي رودخانه گرگان در زمان صفويان ساخته شده است . صنايع دستي اين شهر بسيار معروف است .

اسب هاي اصيل  اين منطقه بسيار جذاب مي باشند كه از نژاد تركمن خالص هستند كه داراي بدني كشيده و لاغر و اكثراً به رنگ خاكستري هستند .

مردم تركمن به زبان كشور تركمنستان صحبت مي كنند . ريشۀ زبان شان از زبان آلتايي و اغوز گرفته شده است .

زبان مردم تركمني مجموعي از زبان تاتاري كريمه و سالار ، تركي استانبولي و آذربايجان و ازبكي مي باشد

غذا

غذاي معروف مردم تركمن چك ديرمه ، قاتلاما ، اكمك ، باسترمه ، بولامه مي باشد .

اصلي ترين غذايشان چك ديرمه است  و از غذاي رسمي اين منطقه خورش ساك مي باشد مه مخصوص مراسم هاي عروسي و عزاداري است .

غذاي سنتي تركمن صحرا ماش پلو است و غذاي پلويي آن باسترمه كه با ماهي درست مي شود .

فرش

در بسياري از عشاير اين منطقه، قالي بافي مرسوم است .اما از نظر طرح و نقشه بسيار خاص و گران قيمت مي باشد .

طرح هاي معروف در فرش هاي تركمن به نام قوچاق كه نماد باروري و توانايي و جنگندگي مي باشد يا طرح هي لوزي شكل و داغدان را داراست .

موسيقي

دوتار از سازهاي پر طرفدار در اين منطقه است و سازندگان معروفي در شهر آق قلا و ديگر شهرها در حال ساخت اين ساز هستند.

زمان سفر به تركمن صحرا

بهترين زمان براي سفر به اين منطقه فصل بهار و تابستان است  و در ماه هاي فروردين و ارديبهشت آب وهواي بسيار عالي را دارد و مي توانيد زيبايي منطقه هزار دره و خالد نبي را ببينيد .

 خريد بيمه حوادث براي فعاليت هاي پرخطر يكي از الزامات طبيعت گردي است. 

طبيعت دوستان عزير با داشتن بيمه حوادث انفرادي بيمه سامان ، با اطمينان خاطر سفر كنيد تا در صورت مواجه شدن با مشكلي مانند صدمه جسماني بتوانيد هزينه ها را از بيمه دريافت  نمائيد .