یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

چه ريسك هايي در زندگي و كسب و كار داريم

تاثيرات آلودگي هوا بر بدن انسان ها

۳ بازديد

 تأثيرات خطرات آلودگي هوا در سلامت بدن انسان ها

آلودگي هوا نه تنها بر روي سلامتي جسم اثر مخرب دارد، بلكه باعث ايجاد افسردگي ، پيش فعالي كودكان، اختلالات  رواني ، خواب آلودگي و پرخاشگري هم مي شود .

خطر واقعي دربارۀ اثرات مخرب آلودگي هوا به شرايط فعلي افراد و نوع و ميزان آلودگي و به مواقعي كه در معرض هواي آلوده هستند، بستگي دارد .

تأثير آلودگي هوا بر بدن انسان ها

1.  بيماري هاي قلبي – عروقي – رگي و مشكلات تنفسي شديد

2.  ايجاد استرس بسيار براي قلب و ريه ، كه در اين مواقع براي فراهم نمودن اكسيژن مورد نياز براي بدن نياز به كار كردن بيشتر دارد .

3.  آسيب رساندن سلولي به قسمت سيستم تنفسي

تأثيرات دائمي آلودگي هوا بر بدن انسان ها

اگر براي مدت طولاني در معرض آلودگي هوا قرار مي گيريد ،اثرات دائمي را بر روي سلامت خود احساس مي كنيد .

1.  موجب تسريع در پيري ريه ها مي شود.

2.  كاهش عملكرد ريه و از دست دادن ظرفيت در ريه

3.  عمر افراد را كوتاه مي كند

4.  موجب پيشرفت بيماري هايي مانند آسم ، برونشيت ، آمفزيم و حتي پيشرفت سرطان مي شود .

5.  تأثير آلودگي بر سقط جنين

نكته : سرب موجود در هوا موجب به خطر انداختن سلامت افراد مبتلا به سرطان و باعث سقط جنين و بيماري هاي رواني و سردردهاي شديد و كم شدن حافظه را به دنبال دارد و هم چنين موجب تولد كودكان با نقص عضو و يا اوتيسم و بيش فعالي هم مي شود و مسموميت به وسيلۀ سرب هم موجب فراموشي دائمي ، بيماري لرزشي و جنون هم شده است .

علت تأثير آلودگي بر پرخاشگري

عواملي مانند پرخاشگري و افسردگي ، كند شدن تمركزذهني به دليل كمبود اكسيژن در مغز ايجاد مي شود و مشكلاتي را در موقعيت هاي شغلي و اجتماعي به وجود مي آورد .

حتي آلودگي هوا بر شخصيت افراد هم تأثير مي گذارد و يك فرد برون گرا را به درون گرا تبديل مي كند. همانطور كه مي دانيد افراد افسرده زندگي خود را مانند يك غبار آلوده مي دانند و انسان هاي اجتماعي و سر زنده اي نيستند و كمبود اكسيژن بر عملكرد مغزشان تأثير مي گذارد ،طوري كه مهارت هاي اجتماعي شان دچار فراموشي مي شود و در سن سالمندي و ميانسالي بيماري آلزايمر به سراغشان مي آيد .

بيماري هاي حساس به آلودگي هوا

1.  بيماري هاي قلبي ، بيماي شريان اكلياي و نارسايي قلبي

2.  بيماري ريوي مانند آسم ، آمفزيم و بيماري مزمن در انسداد ريه ها

بيشتر آسيب آلودگي هوا بر روي چه كساني مي باشد

1.  زنان باردار

2.  كارگران در محيط باز

3.  افراد سالمند و بزرگسالان

4.  كودكان زير 14 سال

5.  ورزشكاران در حال تمرين

6.  افراد با قدرت بدني خوب در فضاي خارج از منزل

وارونگي هوا و مشكلات آن

زماني كه تركيبات آلي فرار و اكسيد نيتروژن از خودروها و كاميون و اتوبوس و تجهيزات ساختمان و كشاورزي نشئت مي گيرد و در زمان بعد از ظهر و اوايل شب به بالاترين حد خود مي رسد .

مشكلات وارونگي هوا

1.  ايجاد مشكلات تنفسي مانند آمفزيم، آسم ، برونشيت ، آسيب به ريه ، سرفه و گلو درد و خس خس سينه ها ، درد در قسمت قفسۀ سينه ، خفگي گلو، ايجاد گلو، ايجاد سردرد و حالت تهوع

2.  عملكرد ضعيف ورزشكاران

3.  پائين آمدن مقاومت بدن در مقابل خستگي و عفونت ها

اثرات وجود ذرات جامد و دودها در سلامتي بدن افراد

ذرات جامدي كه حاوي دوده ، نيترات ، فلزات و سولفات و غبار و آب و لاستيك تاير است و موجب به خطر انداختن سلامت افراد مي شود .

تأثيرات مخرب ذرات بر سلامت بدن انسان ها

1.  ايجاد ضربان نامنظم قلب، حمله هاي قلبي ، مرگ زودرس براي افرادي با بيماري هاي ريوي و قلبي و سرطاني به ويژه سرطان ريه

2.  تحريك كردن راه هاي هوايي ، سرفه و تنفس  مشكل و سخت ، كم كردن عملكرد ريه ها ، ايجاد آسم شديد ، ايجاد برونشيت هاي مزمن ، پيشرفت شريان اكليلي

 البته هر ساله افرادي هستند كه به دليل آلودگي هوا دچار مسموميت يا بيماري هاي قلبي مي شوند و مجبور به بستري در بيمارستان مي شوند. از ميان اين افراد افرادي سريعتر بهبود پيدا مي كنند كه از بيمه درماني مثل بيمه اجباري خدمات درماني يا بيمه تكميل درمان استفاده مي كنند. درواقع بهبودي سريعتر بيماران با پوشش بيمه بيشتر قاعدتاً خيلي راحت تر خواهد بود. به شرط اينكه اين نگرش در مورد سلامت در انسان ها وجود داشته باشد كه سلامتي را به صورت جدي در اولويت فعاليت هاي زندگي خود قرار داده باشند.