شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چه ريسك هايي در زندگي و كسب و كار داريم

اتاق مبتلايان به كرونا را چگونه تميز مي كنند

۲۸ بازديد

 اتاق مبتلايان به كرونا را چگونه تميز مي كنند؟


اكثر كساني كه مبتلا به كوويد – 19 مي شوند نياز به بستري شدن ندارند و با رعايت پروتكل هاي بهداشتي ، قرنطينه را در منزل سپري مي كنند. اما اين قرنطينگي نياز به رعايت يك سري موارد دارد تا ويروس كرونا به شخص سالم سرايت نكند.

طبق تحقيقات سلامت ايران ، ضد عفوني كردن سطح ها بعد از پاك كردن آن، خطر ابتلاي افراد سالم را كاهش مي دهد.

مكان هايي كه شخص فقط از آن عبور كرده است هيچ ايرادي ندارد. ولي مكان ها و سطح ها مانند دست شويي ، حمام ، دستگيره هاي در ، تلفن ، نرده ها نياز به ضدعفوني كردن دارند . مركز كنترل و پيگيري از بيماري در آمريكا را در مورد تميز كردن و ضد عفوني كردن سطوح اين پيشنهادها را داده است .

1.  3 ساعت قبل از تميز كردن اتاق آلوده ، شخص بيمار اتاق را ترك كند و در اين 3 ساعت كسي وارد اتاق نشود . اگر مجبور به داخل شدن به اتاق شديد ،شخص حتماً از وسايل پوششي مناسب استفاده كند.

2.  قبل از شروع تميز كاري ، از ماسك و دستكش استفاده كنيد و دست خود را به صورت و چشم ها نزنيد.

3.  از ماده ضدعفوني كننده طبق دستورالعمل سازنده آن استفاده كنيد و يا از محلول سفيد كننده رقيق هم مي توانيد استفاده كنيد .بعضي از سطوح را نمي توان با محلول سفيد كننده تميز كرد و از الكل استفاده كنيد.

4.  پنجره ها را باز كنيد.

5.  كف اتاق ها با استفاده از محلول ضد عفوني كننده تميز شود .از يك طرف شروع كنيد و به انتها ختم كنيد.

6.  پارچه ها را به مواد ضد عفوني كننده يا سفيد كننده خيس نمائيد و سطوحي كه تماس مكرر داشته است مانند در و پنجره ، قفل و شيشه و كيبورد و سطح توالت را تميز نمائيد.

7.  از ظرف هاي اسپره كننده استفاده نكنيد. امكان دارد ويروس را پراكنده كند . مواد الكي قابل اشتعال مي باشد آن را در هوا اسپري نكنيد.

8.  براي تميز كردن توالت ها از پارچه ها و دستمال يك بار مصرف استفاده نمائيد و از مواد ضد عفوني كننده يا محلول سفيد كننده استفاده شود.

9.  تمام سطوح كه قابل دسترسي است مانند سينك ، شير ها، جا صابوني ، دكمه ، دستگيره ، قفل ، ديوار ها، دستگاه سيفون ، حتماً نياز به تميز شدن دارد.

  1. كاسۀ توالت را با يك برس تميز كرده  و از پارچه هاي جداگانه براي تميز كردن آن استفاده نمائيد. اين پارچه ها و برس ها را براي جاهاي ديگه استفاده نكنيد.
  2. تمام وسايل و پارچه ها و ضايعات استفاده شده را داخل كيسه زباله  دو لايه قرار داده و دور بيندازيد.
  3. پس ازپايان تميز كاري دستكش ها را در آورده و دستانتان را با آب و صابون شست و شو دهيد.
  4. ماسك را برداشته و مجدد دست ها را شست و شو دهيد.
  5. دست كش و ماسك را در داخل كيسه زباله 2 لايه بيندازيد
  6. سطل ها را در يك مادۀ ضد عفوني كننده يا محلول سفيد كننده بخوابانيد.
  7. تمام زباله هايي كه در تميز كاري توليد شده اند را جدا از زباله هاي ديگر قرار دهيد
  8. شخصي كه تميز كاري را كرده سريعاً پس از اتمام كارش دوش بگيرد.
  9. تهويه مناسب و هواي تميز براي اتاق در نظر بگيريد.
  10. اگر فرد بيمار توانايي دارد خودش زباله ها را جمع آوري كند.
  11. اگر شخص بيمار در منزل نگهداري مي شود، مكان هايي را كه مورد استفاده قرار مي دهد را به طور مكرر ضد عفوني كند و سرويس بهداشتي را پس از هر بار استفاده ضد عفوني نمائيد.
  12. ظرف  بيمار را اگر يك بار مصرف نيست ،با دستكش شست و شو دهيد و با آب داغ و مايع شوينده شسته شود و در آخر دست ها را با آب و صابون بشوريد.
  13. سطح هايي كه نمي توان شست و شو داد مانند رومبلي ، تشك ها را با بخار تميز شود. براي تميز كاري فرش و موكت بعد از برداشتن آلودگي از شويندۀ خاص استفاده نمائيد.
  14. از ماسك يك بار مصرف و دست كش مناسب در هنگام تميز كاري استفاده نمائيد. مكان هاي نگهداري بيمار را با الكل 70 درصد يا محلول سفيد كننده و محلول شوينده تميز كنيد  و در آخر وسايل تميز كاري را دور بيندازيد .

 

همانطور كه مي بينيد، اگر شخصي خداي نكرده به كرونا مبتلا بشه، هزينه ها بسيار زياد خواهد بود. هزينه هاي درمان كرونا در زماني كه شخص مجبور باشد درمان خود را در بيمارستان هم پيگيري كند كه بسيار بيشتر هم هست. بنابراين پينشهاد مي كنيم، اصلا كرونا را شوخي نگيريد. حتماً احتياط كنيد.